امروز جمعه  ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
۱۴۰۱/۰۸/۳۰- ۱۰:۵۱ - مشاهده: ۱۳۹

قوانین و مقررات کشور قطر در زمان برگزاری جام جهانی 2022

.

با عنایت به نزدیک شدن زمان برگزاری جام جهانی قطر 2022 (در 29 آبان ماه1401) و سفر هموطنان عزیز به این کشور برای تماشای بازی‌های تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران، بدینوسیله مجموعه قوانین و مقررات داخلی کشور قطر در خصوص نحوه ورود تماشاگران به  این کشور در زمان برگزاری جام جهانی 2022 و شرایط بهره مندی از هیا کارت، که به همت اداره کل امور فرهنگی و مجلس و ایرانیان و با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در دوحه تهیه شده است که  جهت استفاده هموطنان عزیز به شرح ذیل می‌باشد.

 

شرایط ورود به قطر

برای ورود به کشور قطر از 10 آبان تا 1 دی ماه 1401( 1 نوامبر تا 22 دسامبر 2022 ) باید هیا کارت « Hayya Card» تأیید شده داشته باشید. فقط دارندگان بلیت مسابقات جام جهانی می‌توانند برای کارت هیا اقدام کنند.

  در این مدت هیچ ویزای استانداردی برای قطر صادر نخواهد شد. با پرداخت هزینه، دارندگان بلیط می‌توانند از کارت هیا خود برای آوردن سه دوست یا بستگانی که بلیت ندارند استفاده کنند. این بدان معناست که در این مدت فقط در صورتی می‌توانید وارد قطر شوید که بلیت بازی‌های جام جهانی 2022  و هیاکارت تأیید شده داشته باشید و یا به هیاکارت دارندگان بلیت مرتبط باشید. کارت هیا تا 3 بهمن 1401(23 ژانویه 2023) برای ورود به قطر قابل استفاده می‌باشد.·  برای اطلاع از شرایط تهیه بلیت به وب سایت فیفا مراجعه نمایید و فقط بلیط بازی را از ارائه دهندگان رسمی خریداری کنید. بلیط های مسابقه خریداری شده از طرق غیر رسمی ممکن است معتبر نباشند.

 برای ورود به قطر، همه بازدیدکنندگان بالای 6 سال، صرف نظر از وضعیت واکسیناسیون، باید گواهی آزمایش PCR ( COVID19) منفی با اعتبار 48 ساعت یا گواهی آزمایش  COVID-19 RAT با اعتبار 24 ساعت قبل از آن داشته باشند.

مرسومات محلی

 ممکن است برای انجام کاری که ممکن است در جاهای دیگر غیرقانونی نباشد، مجازات های جدی وجود داشته باشد .

- احترام به افراد مسن در قطر رسم دیرینه دارد.

- یکی از عرف های رایج در قطر اویت دادن به خانم ها می‌باشد.

 - قوانین سختگیرانه ای در مورد فروش و مصرف الکل در قطر وجود دارد .

 مصرف مشروبات الکلی

-   سن قانونی نوشیدن الکل در قطر 21 سال است.

- مصرف عمومی مشروبات الکلی طبق ماده 270 قانون 11 قانون جزا مصوب 1383 غیرقانونی است . مجازات حبس تا شش ماه و جریمه نقدی تا 3000 ریال قطر می‌باشد .

-  ماده 271 می‌گوید که عرضه مشروبات الکلی به افراد زیر 16 سال می‌تواند منجر به یک دوره حبس تا سه سال و جریمه تا 10000 QR شود .

-   نوشیدن مشروب در خارج از اماکن دارای مجوز تخلف است .

-  نوشیدن مشروبات الکلی یا مست بودن در ملاء عام جرم است .

- مصرف الکل حین رانندگی ممنوع است و در صورت مشاهده منجر به بازداشت شخص تا 24 ساعت می‌شود.

- واردات الکل به قطر غیرقانونی است . شما نمی‌توانید الکل بدون عوارض گمرکی را در فرودگاه‌ها خریداری کنید .

-   مقامات قطری هنوز در حال نهایی کردن سیاست های مربوط به فروش و مصرف الکل در طول جام جهانی هستند. که در صورت تایید، فقط در مناطق تعیین شده در دسترس خواهد بود .

 مواد مخدر 

هیچ انعطافی در مورد جرایم مرتبط با مواد مخدر وجود نخواهد داشت .

- مجازات مصرف مواد مخدر ، قاچاق ، قاچاق و نگهداری ( حتی مقادیر باقیمانده ) شدید است .

- مجازات می‌تواند شامل مجازات های طولانی مدت حبس ، جریمه‌های سنگین و اخراج باشد .

- اگر داروی نسخه ای را با خود حمل می‌کنید ، از قانونی بودن آن مطمئن شوید.

-  در خصوص ممنوعیت داروهای مصرفی که حاوی هر میزان از مواد مخدر باشد به وبسایت گمرک قطر و فرودگاه حمد قطر مراجعه شود.

- چنانچه شخص یا اشخاصی از دارو های حاوی مواد مخدر می‌باشد استفاده می‌کند می‌بایست نسخه پزشک ترجمه و تایید شده توسط سفارت قطر همراه داشته باشد در غیر اینصورت جرم و شخص بعضا تا شش ماه در بازداشت شاید باشد.

 قوانین علیه اعمال ناشایست و رابطه جنسی خارج از ازدواج 

قطر مجازات های سختی را برای افرادی که به ارتکاب اعمال منافی عفت و رابطه جنسی خارج از ازدواج محکوم شده اند اعمال می‌کند:

-  برای افرادی که در مکان‌های عمومی یا باز مرتکب اعمال یا حرکات غیراخلاقی می‌شوند به شش ماه حبس یا تا 3000 QR جریمه (824 دلار آمریکا) محکومیت وجود دارد (ماده 290 قانون شماره 11 مصوب 1383).

-  همچنین ماده 294 همین قانون، فرد مرتکب جرم فحشا یا زنای محصنه را به حبس تا سه سال محکوم می‌کند. همچنین طبق ماده 281 قانون مجازات، رابطه جنسی خارج از ازدواج به حبس تا هفت سال محکومیت دارد .رابطه جنسی خارج از ازدواج غیرقانونی است ؛ اگر قربانی تجاوز جنسی باشید ، مقامات ممکن است شما را به جرم زنا دستگیر ، بازداشت یا تحت تعقیب قرار دهند . اگر در قطر مورد تجاوز جنسی قرار گرفتید، فوراً از ما کمک کنسولی بخواهید . ما در مورد خدمات پشتیبانی به شما مشاوره خواهیم داد. 

نوع لباس پوشیدن 

قطر یک کشور مسلمان است. مطابق با ارزش های مسلمانان، قطر از اتباع خارجی که قصد شرکت در مسابقات جام جهانی را دارند انتظار دارد که در مکان‌های عمومی از لباس پوشیده استفاده نمایند . بر اساس گزارش وب سایت https://qatmoments.com/، پوشیدن لباس های نامناسب از جمله لباس های کوتاه یا شفاف ، اخلاق عمومی را نقض می‌کند. در قطر کدهای محافظه کارانه لباس و رفتار وجود دارد . از بازدیدکنندگان انتظار می رود هنگام بازدید از مکان‌های عمومی مانند موزه‌ها و سایر ساختمان‌های دولتی، شانه‌ها و زانوهای خود را بپوشانند .اگر عازم بازدید از جاذبه‌های توریستی، مراکز خرید و سایر مکان‌های عمومی هستید، کدهای لباس خاص آن محل را به صورت آنلاین بررسی کنید . مراقب اقدامات خود باشید تا مطمئن شوید که از البسه توهین آمیز استفاده نمی‌کنید ، به خصوص اگر قصد بازدید از مکان‌های مذهبی را دارید . 

رانندگی در قطر

- رانندگی در قطر می‌تواند سخت و خطرناک باشد مطمئن شوید که قوانین و شیوه‌های محلی را درک می‌کنید. استفاده از الفاظ زشت یا حرکات دست در ترافیک غیرقانونی است .

-   جریمه تخلفات رانندگی در قطر  بعضا تا 1600 دلار می رسد

- رانندگی پس از نوشیدن هر مقدار مشروبات الکلی غیرقانونی است .

 امنیت

- احتمال خطر حمله تروریستی در هر نقطه ، از جمله قطر وجود دارد .

- قطر، نرخ جرم و جنایت پایینی دارد . جیب بری ، کیف قاپی و سایر جرایم کوچک نادر است اما ممکن است رخ دهد . مراقب وسایل خود به‌خصوص در مکان‌های شلوغ باشید

-در تمامی اماکن و فروشگاه‌ها حتی مغازه‌های کوچک دوربین‌های مدار بسته برای امنیت بیشتر و مقابله با سرقت و کیف قاپی و غیره وجود دارد

-کلاهبرداری بانکی و کارت اعتباری ممکن است رخ دهد .

-  زمانی که در قطر هستید از اظهار نظر در مورد فرهنگ قطر ، سیاست ها یا خدمات دولتی و شرکت های تجاری به صورت آنلاین خودداری کنید. این فعالیت ها را می‌توان از جمله جرایم سایبری در قطر دانست .

-زنان ممکن است مورد آزار و اذیت کلامی و فیزیکی قرار بگیرند. مراقب باشید، به خصوص در شب.

- برای آب و هوای شدید آماده باشید. دما در تابستان می‌تواند به بیش از 50 درجه سانتیگراد برسد.

 سلامتی وبهداشت

  • COVID-19در قطر همچنان یک خطر است.

- موارد ابتلا به کرونا ویروس و سندرم تنفسی خاورمیانه در قطر گزارش شده است. از تماس با شتر و محصولات آلوده به ترشحات شتر خودداری کنید .

- قطر سطح بالایی از آلودگی هوا را دارد. طوفان‌های شن و گرد و غبار نیز می‌تواند مشکلات تنفسی را بدتر کنند.

- هزینه‌های پزشکی در قطر برای غیر مقیم ها بسیار گران قیمت است .قبل از حرکت بیمه مسافرتی جامع دریافت کنید

توصیه‌های کنسولی

- اطمینان حاصل کنید که گذرنامه خود را در مکانی امن نگه می دارید. اگر پاسپورت خود را در قطر گم کنید، ممکن است نتوانید به سفر خود ادامه دهید و باید به ایران برگردید.

 -اگر گذرنامه خود را گم کردید، بلافاصله آن را به مقامات محلی گزارش و یا به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دوحه یا مرکز اضطراری کنسولی اطلاع دهید:

               برای اطلاع از جزئیات در مورد ساعات کاری و هرگونه تعطیلی موقت، وب سایت سفارت را بررسی کنید.

نشانی و شماره تماس و وب سایت سفارت جمهوری اسلامی ایران در دوحه
آدرس سفارت جمهوری اسلامی ایران در قطر: منطقه دفنه خیابان دبلوماسی- پلاک 204
تلفن:   3-44831550-44835300-44831950– 00974
ارتباط با سفارت (واتساپ) : 55576494

ارتباط با بخش کنسولی (واتساپ) : 55501468

دورنگار : 44831665

ایمیل:
 iranemb.doha@mfa.gov.ir

صفحه اینستاگرام:

IraninDoha/portal/instagram.com/p/CNpB1KXngKE/?utm_source=ig_web_copy_link

صفحه توئیتر:
  https://twitter.com/IRANinQATAR@IRANinQATAR


با آرزوی موفقیت تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران و سفری خوش برای هموطنان گرامی

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما